dinsdag 24 juli 2012

Italiaanse les bij het Gardameer



In onze serie 'Nederlanders bij het Gardameer' deze keer aandacht voor Patricia de Groot. Zij woont in Calmasino (bij Bardolino) en beheert in Bardolino de talenschool Bardolingue, die behalve talencursussen voor Italianen (Engels, Duits) ook lessen Italiaans verzorgd voor toeristen aan het Gardameer. De docenten van Patricia komen zelfs naar de camping, het hotel of de vakantiewoning waar je verblijft om les te geven!

Italië

Patricia kwam pas 'laat' in aanraking met Italië, maar toen was het ook meteen raak! "Pas toen ik 18 jaar was, ben ik na veel buitenlandse vakanties in landen zoals Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Zweden en Canada, voor het eerst naar Italië afgereisd, naar Riva del Garda. Ik heb daar een hele leuke tijd doorgebracht en ben vervolgens naar zowel naar Zuid-  als Noord-Italië teruggekeerd", aldus Patricia.

"Tijdens mijn studie was ik op zoek naar een vakantiebaan in het buitenland en mijn voorkeur ging uit naar Italië. Ik heb toen de keuze gemaakt om een zomer bij het Gardameer op een camping in Lazise te gaan werken. Daar heb ik mijn Italiaanse man leren kennen. Aangezien hij in Nederland een Internationale Master studie ging volgen, hebben we 3 jaar in Nederland gewoond en daarna heb ik de stap gezet om naar Verona te verhuizen."

Nu, zo’n 14 jaar later, hebben Patricia en haar echtgenoot drie kinderen ( 7, 8 en 10 jaar) en wonen ze bij het Gardameer. "In de beginperiode heb ik in een hotel in Verona gewerkt, maar al gauw vond ik een baan als docente Engels bij een privéschool. Vervolgens heb ik jarenlang avondcursussen Engels gegeven aan Italianen en na een korte pauze vanwege de kinderen, heb ik een baan als docente/coordinatrice bij een talenschool in Verona aangenomen', vertelt Patricia.

"Vooral de marketingactiviteiten en het coordineren van de cursussen vond ik heel leuk en al gauw besloot ik zelf een talenschool op te zetten bij het Gardameer. Het hele jaar door organiseer ik talencursussen voor Italianen en in de zomer een zomercursus Engels voor Italiaanse kinderen."

Italiaanse les 

Daarnaast organiseert Patricia sinds enkele jaren ook cursussen Italiaans voor toeristen op campings en in hotels en vakantiewoningen bij het Gardameer. De Italiaanse docenten komen voor de lessen naar je toe (in Bardolino, Lazise, Peschiera del Garda, etc.). Ook is het mogelijk om via een b&b of agriturismo een cursus met verblijf te boeken.

De lessen worden aangeboden op verschillende niveaus. Vanaf het begin van de cursus wordt er zo veel mogelijk Italiaans met de studenten gesproken, maar bij de beginnerscursus spreken de docenten ook Engels of Duits. Het is mogelijk om privé-les te krijgen (€ 24,- per uur) of in groepsverband. Afhankelijk van de grootte van de groep (2 tot maximaal 6 personen) zijn de kosten tussen de 9 en 12,50 euro per uur per persoon.

Patricia: "Het leven in Italië bevalt mij uitstekend, na een drukke dag met de kinderen en de school is het heerlijk om buiten onder de zomerzon te dineren en van een wijntje te genieten..."

Meer informatie over de cursus Italiaans is te vinden op www.bardolingue.it.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten